Monday, December 26, 2011

ONE-ACT PLAY SUBMISSIONS


Lately I’ve been receiving a lot of invites to submit plays. As much as I would like to be excited about that, I am not. Most requests are asking for plays with themes I don’t write about. If I write about them, I don’t qualify, and when I do, the length of the play is a problem.

Three times I have received an invitation to submit to “ONE-ACT” festivals. I get all excited and ready to get to work but then I discover that “one-act” means a play that is between 10 and 20 minutes.

I always thought a one-act meant it was a play that was longer than 40 minutes but shorter than 65. When a festival calls for “one-acts” and then states that they need to be 1 0 minutes to 20 minutes, well, that’s not a one-act. That’s a short play.

If a play needs to be 10-minutes, well, I call that a 10-minute play. And yes, there is such genre of plays. There are even festivals, competitions, and international events around the 10-minute play.

So, while some people like to call a 10-minute a one-act, they are surely mistaken.  I don’t have an argument for the 20-minute play, but that shouldn’t be a one-act either. I’m old fashion. I like the idea that a 10-minute play is a “10-minute play.” A short play is anything above 10 minutes but shorter than 40 minutes, and a one-act runs between 45 and 65 minutes long.

I know this is not a strong argument but I really wish “one-act submissions” meant exactly that, plays that are between 45 minutes and 65 minutes long. Anything shorter is a short play and a 10-minute is a 10-minute play.

Is that too much to ask?

*************************************************ESPAÑOL****************************************************
PROPUESTAS DE UN ACTO

Últimamente he recibido invitaciones a que mande obras a festivales. Y  por más que me gustaría estar alegre, no lo estoy. La mayoría de los que buscan obras, buscan temas de los cuales no escribo. Y si lo hago, no califico, y cuando lo hago la duración de la obra es el problema.

Tres veces he recibido invitaciones para mandar obras de “UN ACTO” a festivales. Me emociono y me pongo a trabajar pero luego descubro que “un acto” significa obras entre los 10 y los 20 minutos.

Yo aprendí que un acto se refería a obras que duran de 45 a 65 minutos. Así que cuando un festival busca obras entre los 10 y 20 minutos, para mí no es exactamente obrad e un acto. Eso es una obra corta.

Si una obra necesita ser de 10 minutos, la llamo “obra de 10-minutos.” Y sí, existe ese tipo de obras. Hay festivales, competencias, y eventos internacionales acerca de las obras de 10 minutos.

Así que cuando a la gente le gusta llamar a una obra de 10 minutos obra de “un acto,” están equivocados.  No tengo argumento para las obras de 20 minutos pero esas tampoco son obras de un acto.  Soy un escritor a la antigua. Me gusta que se le llame a una obra de 10 minutos  una “obra de 10 minutos. Una obra corta es todo aquello que sea de más de 10 minutos pero menos de 40.  Y una obra de un acto es de 45 a 60 minutos de duración.

Sé que este no es un buen argumento pero realmente deseo que cuando digan, “solicitamos obras de un acto” que realmente se refieran a aquellas entre 45 y 65 minutos de duración.  Obras de menos de 45 minutes es una obra corta y una obra de 1o minutos es una obra de 10-minutos.

¿Acaso es mucho lo que pido?